News : Kimi Räikkönen nyert, de a hátránya alig csökkent |
Kimi Räikkönen nyert, de a hátránya alig csökkent
Forrás: nemzetisport.hu 2005.08.21. 21:37
Idei ötödik, pályafutása hetedik futamgyőzelmét aratta a finn Kimi Räikkönen, aki a pole pozícióból rajtolva magabiztosan nyerte meg a Formula-1-es világbajnokság idei 14. versenyét, az 1. Török Nagydíjat. A McLaren-Mercedes 25 éves finn pilótája mögött az összetett pontversenyben élen álló spanyol Fernando Alonso (Renault) lett a második, megelőzve Räikkönen csapattársát, Juan Pablo Montoyát és a másik Renault-t kormányzó olasz Giancarlo Fisichellát. Kimi Räikkönen minimális mértékben, 24 pontosra csökkentette a hátrányát vb-összetettben, amikor még öt futam van hátra.
A rajtnál Kimi Räikkönent satuba fogta a kicsit jobban rajtoló két Renault, és mivel a finnt jobban érdekelte a jobbján "erőlködő" Fernando Alonso, Giancarlo Fisichella fordult be elsőként az első kanyarba.
Nem sokáig maradt ez a sorrend, a Renault olasz embere ugyanis a 10-es kanyart túl gyorsan akarta bevenni, kisodródott, és mire visszakecmergett a versenyvonalra, Räikkönen már ott volt mellette, és a 12-es fordítónál belülről leelőzte.
Hátrébb Juan Pablo Montoya, Jarno Trulli, Nick Heidfeld, Christian Klien és David Coulthard következett, utóbbi kettő közül az osztrák három, a brit négy helyet ugrott előre egyetlen kör alatt. Ebből a szempontból a legnagyobb bravúrt Michael Schumacher hajtotta végre, a Ferrari hétszeres világbajnoka a 19. helyről a tizenegyedikre jött fel.
Az élen Räikkönen kezdett elhúzni Fisichellától, aki gyorsan el is engedte maga mellett Alonsót, hadd hajtsa a spanyol az összetettben 26 ponttal mögötte álló finn pilótát. Nos, Alonso sokkal jobban tudta tartani a McLaren frontemberét, mint Fisico, de azért a Jégember így is tartotta 1,4-1,6 másodperces előnyét.
Ráadásul később kiderült, hogy a Renault-knak sokkal korábban kell kijönniük üzemanyagért, mint a McLaren-Mercedeseknek. Alonso a 14., Fisichella a 15. körben látogatta meg a szerelőket, ezzel szemben Montoyának csak a 22., Räikkönennek a 23. körben kellett benzin után néznie.
Mindez úgy befolyásolta az eseményeket, hogy a Räikkönen-Alonso-Fisichella-Montoya sorrend Räikkönen-Montoya-Alonso-Fisichella sorrendre változott az első négy helyen.
|
|
Fernando Alonso (hátul) 14 körig tudott Kimi Räikkönen mögött maradni, utána elveszítette szem elől legfőbb riválisát |
| Időközben persze történt egy s más a hátsóbb régiókban is. Először is Nick Heidfeld (Williams-BMW) már a 6. körben kapott egy jobb hátsó defektet, majd a 9. körben csapattársa, Mark Webber autóján durrant ki ugyanígy a jobb hátsó abroncs.
Webber - aki korábban megelőzte Coulthardot és Klient is - visszaesett ugyan, de új áldozatot talált magának, méghozzá egy igaz "nagyvadat". Az ausztrál Michael Schumachert vette üldözőbe, és a 15. körben a 12-es kanyarnál bebújt mellé. A német nem hagyta magát, ráhúzta a Ferrarit az ideális ívre, így azonban csak annyit ért el, hogy letörte Webber autójának az orrát, és megrongálta a sajátját is.
Mindketten a boxba hajtottak gyorsjavításra, és Webber járt jobban, ő ugyanis csak 24, míg Schumacher 40 másodpercet töltött a depóban. A címvédő aztán csupán egy kört tudott újra megtenni, utána újra be kellett gurulnia a garázsba, és aztán ott is maradt. (Később ugyan 19 körös hátránnyal még visszajött a pályára, de csupán tesztelési céllal.)
Az élen "kimerevedett a kép", a McLarenek magabiztosan uralták a vesrenyt a Renault-kkal szemben. Alonso 24 körrel a vége előtt másodszor is tankolt, nem sokkal később pedig Fisichella követte a példáját, miközben az ezüstnyilak tovább száguldottak. Montoya fokozatosan felzárkózott Räikkönenre, úgy, hogy 1:25 perc alatti köridőket autózott. (Összehasonlításképpen: Räikkönen 1:26,797-tel szerezte meg a pole-t szombaton.)
A kolumbiai 17 körrel a leintés előtt vételezett másodszor üzemanyagot, az éllovas finn négy körrel még ennél is tovább bírta. Teljes biztonságban érkezett vissza az első helyre (húsz másodperc előnnyel Montoyával szemben), s ettől kezdve már csak arra kellett ügyelnie, hogy a technikai kibírja alatta addig, amíg meglátja a kockás zászlót.
|
Räikkönen az idén már ötödször ünnepelhetett futamgyőzelmet (Alonso már hatszor győzött ebben az esztendőben) | Három körrel a vége előtt Montoya számára döntő esemény következett be, Tiago Monteiro, a Jordan-Toyota portugál versenyzője ugyanis merényletet követetett el a dél-amerikai ellen, ugyanis egyszerűen nekiment hátulról, miután az lekörözte.
A kolumbiai a megpördülés után éppen hogy csak Alonso előtt tudott maradni, de aztán - talán idegességében - másfél körrel a leintés előtt a 8-as kanyarban ismét elhagyta a pályát, és Alonso ezzel megszerezte a második helyet.
Kimi Räikkönen és a McLaren-Mercedes számára ez azért sem volt jó hír, mert így Räikkönen csak kettő, míg a csapat mindössze három pontot faragott a hátrányból.
Räikkönen pályafutása hetedik (idei ötödik), a McLaren pedig története 143. futamgyőzelmét aratta.
1. TÖRÖK NAGYDÍJ (58 kör, 309,396 km) – a végeredmény: |
1. |
K. Räikkönen |
finn |
McLaren-Mercedes |
1:24,34:454 óra |
2. |
F. Alonso |
spanyol |
Renault |
+ 18,609 |
3. |
J. Montoya |
kolumbiai |
McLaren-Mercedes |
+ 19,635 |
4. |
G. Fisichella |
olasz |
Renault |
+ 37,973 |
5. |
J. Button |
brit |
BAR |
+ 39,304 |
6. |
J. Trulli |
olasz |
Toyota |
+ 55,420 |
7. |
D. Coulthard |
brit |
Red Bull-Cosworth |
+ 1:09,296 |
8. |
C. Klien |
osztrák |
Red Bull-Cosworth |
+ 1:11,622 |
9. |
T. Szato |
japán |
BAR-Honda |
+ 1:49,987 |
10. |
R. Barrichello |
brazil |
Ferrari |
+ 1 kör |
11. |
J. Villeneuve |
kanadai |
Sauber-Petronas |
+ 1 kör |
12. |
R. Schumacher |
német |
Toyota |
+ 1 kör |
13. |
R. Doornbos |
holland |
Minardi-Cosworth |
+ 2 kör |
14. |
N. Karthikeyan |
indiai |
Jordan-Toyota |
+ 2 kör |
15. |
T. Monteiro |
portugál |
Jordan-Toyota |
+ 3 kör |
16. |
C. Albers |
holland |
Minardi-Cosworth |
kiesett |
17. |
M. Schumacher |
német |
Ferrari |
kiesett |
18. |
N. Heidfeld |
német |
Williams-BMW |
kiesett |
19. |
F. Massa |
brazil |
Sauber-Petronas |
kiesett |
20. |
M. Webber |
ausztrál |
Williams-BMW |
kiesett |
Leggyorsabb kör: |
39. kör |
J. P. Montoya |
kolumbiai |
McLaren-Mercedes |
1:24,770 perc |
|